Les torres del cel o el projecte dels monjos
Les torres del cel, de Coia Valls. Presentació a la Biblioteca Central Xavier Amorós, Reus. 20/06/2024
Tens un llibre a les mans, l'obres, el contemples, en saps el tema, comences la lectura, i t'hi endinses.
Em plau llegir novel·la, també llegir llibres d'història; és a dir, per una banda un món de ficció realista i per altra allò que és, possiblement, l'autenticitat del passat. Dos tipus de lectura per separat o fusionades. Perquè la novel·la històrica és això, una barreja.
La nostra escriptora, Coia Valls, gaudeix treballant amb aquestes dues matèries literàries. I ho sap fer; ho he constatat llegint-la.
Ha escrit novel·les situades al segle VI, al IV, al XVI, al XV, al XVIII... Una tasca que desafia l'autor a aconseguir informació precisa, versemblant, de tot tipus: noms de l'època, costums, ambients, olors, música, menges, malalties, paisatges... tot amb una metòdica precisió.
Aquesta novel·la, Les Torres del cel, situada entre 1025 i 1054, ens planteja un repte més especial, una història que transcorre en un espai gairebé sagrat en mig de la natura; un projecte que inicien tres monjos benedictins sota les ordres de l'abat Oliba, que s'enfilen muntanya amunt des de Ripoll seguint una ruta fins arribar a Montserrat, amb un objectiu: fundar un monestir a partir d'una petita ermita, Santa Maria, on s'instal·len a viure.
El protagonista, Dalmau Savarés antic soldat i monjo, a qui aviat coneixerem, físicament i també la seva personalitat, amb les seves decisions i lluites internes. El sentirem plantejar a Déu els dubtes, l'angoixa, la protesta i el combat intern i, alhora, complir el vot d'obediència.
... s'havia retirat prop d'una alzina. Semblava tan perduda com ell enmig dels pins, i va reposar la mà sobre l'escorça. Era aspra, com els seus pensaments. (...) Mentre deixava que l'escorça l'omplís de la pau tèbia que desprenia, es va mantenir amb el cos adherit a l'arbre. El vent començava a bufar als cims de Montserrat, però els seus ulls tancats no podien percebre com la boira s'anava dissipant i deixava al descobert les seves estranyes formes.
Els altres dos companys de viatge són, el germà Simó i el seu llibre dels Salms i en Maties, el monjo llec, jove. Un dels primers objectius d'ell serà treballar per conrear un hort en aquella terra pedregosa.
No estan sols, de seguida ens acompanyaran tots els altres personatges que configuraran la novel•la: el pastor Cesc, l'eremita Basili, en Tomàs, en Ramon, l'Esther i la Magda... i més gent del poble Guadvachet. Senyors feudals hi són presents, poderosos que escanyen i empobreixen els humils... Apareixeran sentiments, enveges, traïcions, venjances. Coneixerem els animals que serveixen d'ajuda als protagonistes, la gossa Melsa, després la Bruna, l'Asar, el fidel cavall, les mules, el cant dels ocells... I la vegetació, alzinars, faigs, rouredes, teixos, les pedres; el cel estrellat i net, el cel ennuvolat, enfadat i descarregant tempestes. La pluja fina, el vent, el foc...
A la novel·la hi plana el misticisme, el lirisme i la contemplació en Déu per part de diversos personatges. La natura representada per la muntanya que és protagonista, un personatge més; la natura de vegades desfermada en tempesta, vent, incendis, sequera. Alhora descobrim el seu vessant amable, reconfortant, que traspua placidesa, a través de paraules de l'autora que es transformen en olors, colors, emocions, sentiments i pau. Compartim pensaments sobre la fe a través de les converses entre el prior Dalmau i l'eremita Basili, i coneixem la muntanya al costat dels seus passejos i la seva observació d'un entorn que té una força tel·lúrica única.
I mentre llegeixes et vas amarant d'olor de fum quan la muntanya crema, sents baticor quan notes a la cara la calor sufocant de les flames o t'esborrones quan escoltes el so de les campanes que branden desesperadament per donar l'alerta. Descobreixes la llegenda de l'àguila que explica en Basili, i pares atenció a la presència del teix, arbre antic, místic, de la vida i la mort. L'aguila i el teix són dos elements que tenen un simbolisme al llarg de la novel·la.
Les dones són protagonistes sempre a les novel·les de la Coia Valls. Dones que s'enfronten a les normes establertes sense por a les conseqüències, són lluitadores, abrandades, dones que desafien els homes, són treballadores. Als seus llibres trobem, entre altres, una cuinera, una antiga prostituta convertida en emperadriu, una nòmada del desert, una jove princesa... dones molt antigues en el temps, precursores de les feministes del segle XX per la defensa dels seus sous; dones que treballen amb l'alquímia, doctores del segle XV, pelegrines, viatgeres, mercaderes, capelleres... I no són personatges inversemblants.
A Les Torres del cel els homes són els protagonistes, malgrat que també hi surten dones, com la Magda, que és rebel i es fa sentir. Encara que en aquesta novel·la no sigui el tema principal, l'empoderament femení és sempre present a les seves obres.
L'scriptorium és un dels espais agradables, la Coia ens descriu la feina del germà Maties preparant les pells de cabres i ovelles per fer-ne pergamins a fi de dibuixar-hi mapes, lletres, escriure-hi històries... I fer-ne llibres. L'elaboració de la tinta, la disposició de les plomes d'ocell per escriure... La llum que entrava per una de les espieres semblava beatificar el trajecte màgic que feia la tinta sobre el pergamí. El frec, gairebé imperceptible, que acompanyava aquell moviment d'una mà experta, li va semblar un dels sons més misteriosos que havia sentit mai. Tot plegat, un ambient que crida l'atenció als que ens plau passar hores entre lletres i papers a fi de crear històries.
La primera impressió que tenen els frares quan troben l'anacoreta a l'ermita de Santa Maria no és agradable però poc a poc, en Basili es va convertint en un personatge entranyable, un místic, un contemplatiu que transmet pau. Cap al final de la novel·la en Guillem, el nebot de la Magda, el troba quan s'endinsa a les galeries immenses, coves amb caramells de pedra que tenen formes estranyes. En noi, mig espantat mig al·lucinat, sent el cant d'una veu que no li sembla humana, la música que prové l'orgue d'aigua... I li sembla que no es troba en un lloc terrenal. Llegint aquests trossos he sentit el fred i el degotar de l'aigua d'aquell lloc màgic. No conec les coves de Montserrat, però sí que he estat a les grutes de Canalettes al peu del Canigó. Puc entendre la sorpresa i l'encisament d'en Guillem. És una experiència que emociona.
Maria Lluïsa Amorós
Filòloga i escriptora, catedràtica de Llengua Catalana i Literatura
*foto de l'encapçalament, autor: Xúlio Ricardo Trigo