Santa Coloma de Farners, literatura i arrels

16/11/2023

Santa Coloma de Farners, literatura i arrels. Biblioteca Joan Vinyoli. 2023

Acte literari. Presentació de la nova novel·la "Confidències vora el Tàmesi" 21 de novembre de 2023

Eren els primers anys 70 que vaig conèixer Santa Coloma de Farners. Acompanyàvem l'àvia Maria Capdevila Cors a passar bona part de l'estiu a Can Pinxo. Allà hi trobaria la seva cunyada Quimeta Serra, que hi vivia, i altres amigues que havien marxat a viure a altres poblacions però hi tornaven a estiuejar, la Vázquez de l'empresa Orion, l'Elvira i la Lolita, entre altres. La tieta Quimeta havia estat casada amb Josep Cors Bellvehí, un germà de l'avi del meu home, el qual regentava un forn de pa on ara hi ha la plaça del Firal cantonada amb el carrer Noguer.

La meva sogra Nuri retrobava la seva amiga Tuietes Boada, també la botiga de teixits Ramilans, els Capdevila... Aquell dia dinàvem a Can Pinxo, on ens rebia la Fina, la mestressa, i menjàvem una paella boníssima que preparava el pare d'en Josep, l'actual propietari.

A Santa Coloma vaig descobrir el parc de Sant Salvador, la Font Picant, l'ermita, la casa dels Capdevila, casa pairal de l'àvia, l'edifici de la Caixa de Pensions on va néixer la mare del meu marit, Núria Cors Capdevila, perquè el seu pare, Ramon Cors Bellvehí, aleshores n'era el delegat; les galetes de Can Tuyarro i de la pastisseria Trias, la ratafia, la botifarra dolça de la botiga del carrer Frederic Clascar, la Festa Major al mes de Setembre... i moltes altres coses. 

Durant tot aquest temps, encara que els grans ja no hi són, en Ramon i jo hi hem anat tornant sovint, i aquest dimarts 21 de novembre ens fa il·lusió venir a presentar la meva nova novel·la "Confidències vora el Tàmesi" a la Biblioteca Joan Vinyoli, de la mà d'en Guillem Terribas, llibreter, comunicador i activista cultural, amb el suport de la Regidoria de Cultura de l'Ajuntament i de la Llibreria Butiñà. En el mateix acte faré una donació a la Biblioteca d'uns llibres meus (juvenils i per a adults) i del meu pare Xavier Amorós Solà, escriptor, botiguer, polític, activista cultural, Creu de Sant Jordi, Fill Il·lustre de Reus... els cinc volums de l'obra completa editada per l'Ajuntament de Reus.

Maria Lluïsa Amorós

Filòloga i escriptora

Catedràtica de Llengua catalana i Literatura, comissària de l'Any Xavier Amorós.

https://maria-lluisa-amoros.webnode.cat/

*A la fotografia els avis Ramon Cors Bellvehí i Maria Capdevila Cors, fills de Santa Coloma de Farners.